Sabtu, 26 November 2011

Sifat Solat Nabi Yang Sahih

salam.inilah buku Sifat Solat Nabi Yang Sahih dari Allamah Dr Hassan Ali Al-Saqqaf Al-Qurasyi Al-Hasyimi.yang diterjemahkan oleh Al-Fadhil Ustaz Zamihan Mat Zin Al-Ghari.Buku ini sangat baik dan sangat berilmu.buku ini juga membantu kita cara-cara untuk bersolat.dan menyedarkan kesalahan kita dalam solat.dalam sahih al-Bukhari Nabi bersabda(bersolatlah sebagaimana kamu melihat aku bersolat) .apa yang dikatakan oleh puak-puak yang jahil,mereka bercakap kita tidak perlu bersolat kerana kita tidak dapat melihat Nabi s.a.w bersolat.Hadith ini ditujukan oleh para sahabat.dan kita perlu melihat cara-cara ulama' bersolat.saya sarankan kepada semua orang belilah kitab sifat solat nabi yang sahih ni.kitab ini boleh membantu kita cara-cara kita bersolat.di dalam kitab ini ada mengajar cara-cara bersolat atas kenderaan,hendak bersolat ketika diatas kapal terbang,solat ketika sakit.dan yang lebih baik sekali kitab ini ada pengajian di masjid-masjid,surau-surau.kitab ini diajar sendiri oleh Al-Fadhil Ustaz Zamihan Mat Zin Al-ghari .jadual pengajian boleh dilihat di blog ustaz zamihan sendiri di al-ghari.blogspot.com .

Video tentang sifat solat Nabi yang sahih dibentangkan oleh 3 orang ilmuan

Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjar al-Makki


Syeikh Abd Qadir bin SyeikhHussein AlJoofre


al-Fadhil Ust Hj Zamihan Mat Zin al-Ghari




HATI-HATI KETIKA INGIN MEMBELI SEBUAH KITAB SOLAT.KITA KENA LIHAT SIAPA PENULISNYA.SAYA SARANKAN JANGANLAH TUAN-PUAN MEMBELI BUKU SIFAT SOLAT NABI YANG DITULIS OLEH SYEIKH NASARUDDIN AL-BANI !! KERANA DIDALAMNYA BANYAK MENGAJAR CARA SOLAT YANG SALAH.DIDALAMNYA MENGATAKAN WAJIB KITA MELETAKKAN PENGHALANG DIHADAPAN KITA KETIKA SOLAT.DI SYRIA DAN DI MANA-MANA NEGARA SOLAT TIDAK MELETAKKAN PENGHALANG DIHADAPANNYA MAKA JEMAAH ITU LALAI,ALPA DAN SEBAGAINYA.DI DALAM BUKU INI JUGA MENGATAKAN WAJIB KITA MELETAKKAN TANGAN KITA DI DADA KETIKA QIAM.

NI YANG DIKATAKAN DIDALAM BUKU DI ATAS.SEDANGKAN DI DALAM 4 MAZHAB (SYAFI'E,MALIKI,HAMBALI,HANAFI) TIDAK MENGAJAR CARA BEGINI.TIDAK SALAH MELETAKKAN MACAM INI TETAPI YANG DIKATAKAN OLEH BUKU DIATAS WAJIB KITA MELETAKKAN.DAN BANYAK LAGI YANG DIAJARKAN DENGAN AJARAN YANG SALAH DIDALAM KITAB INI

INGATLAH SEMUA!!!BERHATI-HATI KETIKA MEMBELI KITAB.KITAB PERLU BERTANYA KEPADA 'ALIM ULAMA'

10 ulasan:

  1. Jangan menuduh tak tentu hala, cari sendiri kesalahan buku Al albani dari segi ilmu hadis dan pandangannya.Jangan angkat bakul sendiri!

    BalasPadam
  2. Berhati2, dunia diakhir zaman ini banyak fitnah. Janganlah anda pula pengkontributed fitnah. Saperti comment emi mark, kaji dahulu jalanan hadis2 se ikhlas mungkin, baru conclusion.

    BalasPadam
  3. Berhati2, dunia diakhir zaman ini banyak fitnah. Janganlah anda pula pengkontributed fitnah. Saperti comment emi mark, kaji dahulu jalanan hadis2 se ikhlas mungkin, baru conclusion.

    BalasPadam
  4. hadith meletakkan tangan atas dada semasa qiam adalah hadith sahih...so ?

    BalasPadam
  5. dalam kitab zamihan cara membaca salawat dalam solat berbeza dgn cara membaca salawat yng terdapat dalam hadith2 sahih. Jom buka kitab dan semak sama2.

    BalasPadam
  6. dalam kitab zamihan cara membaca salawat dalam solat berbeza dgn cara membaca salawat yng terdapat dalam hadith2 sahih. Jom buka kitab dan semak sama2.

    BalasPadam
  7. hadith meletakkan tangan atas dada semasa qiam adalah hadith sahih...so ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hadits nya shahih textualnya bener namun cara memahaminya yang salah, coba antum fikir lagi lebih pintar mana syeikh albani dengan imam mufti besar generasi salaf asli ( bukan ngaku ngaku ) imam ahmad sudah seribu tahun ratusan lebih fakta sejarah gak pernah ada yg mempraktekan posisi tangan di tulang dada karena antara dalil dan praktek harus bersanad bro, nah tahun 90an muncul pemahaman baru berfikir tanpa sanad hanya secara textual, pengikitnya menyadari tuan albani itu pemikirannya di luar para guru nya, meski pernah belajar tapi tidak menyeluruh, dan tetap punya pemahaman sendiri, jadi mendatangi para syaikh itu bukan berguru tapi hanya bincang2 dan beliau tuan albani tidak mampu menghafal sanad tadi karena membaca dan meneliti sendiri bukan berguru secara bersanad, jika tuan albani pengamal seluruh amalan dan anti taklid bahkan mengharamkan taklid coba tlusuri apakah beliau mampu membaca Quran selain dari riwayat hafs, padahal riwayat hafs muncul belakangan, yg pada generasi salaf tidak ada riwayat hafs, rancu dan ganjil bro, hrusnya syeikh albani juga memfatwakan kalau baca quran satu riwayat saja haram hukumnya nya karena tidak pernah ada riwayat hafs pada jaman generasi salaf, apa itu bukan bid'ah bro, saya pernah mengikuti lama juga namun sangat banyak yg keliru dan ganjil, bukan maslah hadits shahih atau tidak shahih, tapi cara memahaminya yg menurut aswaja keliru sehingga di tolak oleh para mufti kontemporer dunia.

      Padam
  8. Tidak akhi @Tinta.Muallimah.
    Hadits meletakkan tangan di bagian dada itu banyak yg salah penafsirannya. Makna الصدر pada hadits Wa'il bin Hujr itu adalah rongga dada, bukan bagian النحر, karena النحر itu bermakna daerah sekitar leher tempat memakai kalung. Kesimpulannya, antum mau pakai hadits Wa'il bin Hujr itu boleh, tapi telit juga maknanya, jangan lihat sekedar dari zhahir (tekstual) nya saja.. Pahami bersama para ulama...

    BalasPadam
  9. Admin awat bodoh nau? Nk jual buku tp tuduh org lain xbetul? Bangang ke ape?

    BalasPadam