


Beliau merupakan anak jati Negeri Sembilan yang berasal dari Kampung Chenong Chengkau Rembau Negeri Sembilan Darul Khusus. Dilahirkan pada 16 September 1974 dan merupakan anak kelahiran pertama di kampungnya. Oleh itu, gelaran al Rembawi dinisbahkan kepada daerah kampungnya Rembau. Gelaran Ahmadi pula dianugerahkan oleh gurunya Sayyid Idris ibn Sayyid Mustafa al Hasani. Manakala gelaran al Maliki pula dianugerahkan oleh gurunya Sayyid Muhammad ibn ‘Alawi al Maliki al Hasani RA yang menisbahkan beliau kepada nama keluarganya al Maliki setelah menganggap beliau sebagai anaknya.
Di dalam bidang feqah, beliau bermazhab Syafi'i. Manakala di dalam bidang tauhid beliau berpegang dengan methodologi Imam Abu Hasan al Asy’ari RA dan Imam Abu Mansur al Maturidi RA. Manakala di dalam bidang tasawwuf beliau berpegang dengan manhaj tasawwuf Imam Junaid al Baghdadi RA.
Beliau paling sukar menolak permintaan atau pertolongan yang diadukan kepadanya. Semasa masih menuntut, beliau sering memberikan pinjaman wang kepada sahabat-sahabatnya yang memerlukan dan menyara perbelanjaan harian rakan serumahnya.
Begitu juga sekiranya diundang untuk mengajar atau mengadakan ceramah di mana-mana, beliau merasa bersalah sekiranya menolak permintaan jemputan ahli jawatan kuasa surau atau masjid atau pihak tertentu yang mengundangnya. Justeru, sekiranya terdapat halangan yang tidak dapat dielakkan yang menyebabkan beliau terpaksa menolak sesuatu undangan, beliau hanya menyuruh wakilnya sahaja memberitahu hal tersebut.
Seorang yang berjiwa lemah lembut. Beliau tidak suka berdebat sekiranya ada orang yang mempertikainya atau mengada-ngadakan cerita di belakangnya. Malah beliau lebih suka mengambil sikap berdiam diri sehingga orang tersebut berhenti daripada perbuatannya.
Atas rasa tanggungjawab, beliau banyak menghabiskan masanya untuk mengisi dada anak-anak muridnya dengan ilmu dan kekuatan rohani. Seringkali beliau mengorbankan masa bersama isteri dan anak-anak untuk bersama-sama anak-anak muridnya mencurahkan ilmu dan berbincang tentang permasalahan mereka. Beliau juga sering mengorbankan masa rehatnya demi manfaat orang-orang yang memerlukan untuk berjalan menuju kepada Allah.
Beliau tidak akan menyembunyikan kebenaran tentang sesuatu ilmu sekalipun kebenaran itu tidak secocok dengan kehendak nafsunya kerana amanah ilmu yang wajib dijaga sebagaimana yang sering diwasiatkan oleh guru-gurunya.
Sering merendahkan diri dan tidak suka menonjolkan diri dan diberikan jawatan. Oleh itu, beliau menolak jawatan dan kedudukan yang diberikan kepadanya kerana menganggap dirinya tidak layak.
*SYEIKH ABDULLAH AL SYURA.
*SYEIKH MAHMUD AL ADAWI,
*SYEIKH HUSAIN AL DARWISYI–
*SYEIKH WAJIHUDDIN AL TURKI.
*SYEIKH MUHAMMAD IBRAHIM AL ASYMAWI.
*DR. ALI JUMA’AH, Mufti Kerajaan Mesir
*SYEIKH ABDUL GHANI IBN SOLEH AL JA’FARI.
*DR. JUDAH AL MAHDI AL HUSAINI.
*SYEIKH ABDUL SALAM ABU AL FADHL AL HASANI
*DR. AHMAD UMAR HASYIM, Mantan Rektor al Azhar.
*AL MUHADDITH DR. MAHMUD SA’ID MAMDUH,
*SAYYID MUSTAFA IBN AHMAD AL SYARIF AL HASANI.
*SAYYID MA’MUN IBN SAYYID ABDUL QADIR AL HASANI.
*SAYYID IDRIS IBN SAYYID MUSTAFA AL HASANI.
*SAYYID IDRIS IBN ABDUL RAHIM AL IDRISI
*AL MUHADDITH SYEIKH MUHAMMAD IBN IBRAHIM AL KATTANI.
*SYEIKH USAMAH SA’ID.
*PROF. DR. SA’AD JAWISH.
*AL ALLAMAH SYEIKH ISMAIL IBN SODIQ AL ‘ADAWI
*AL MUHADDITH AL MU’AMMAR SYEIKH SA’AD BADRAN.
*AL MUHADDITH AL SUFI SYEIKH AHMAD IBN DARWISH.
*DR. SAYYID MUHAMMAD IBN ‘ALAWI AL MALIKI.
*SAYYID AHMAD IBN MUHAMMAD AL MALIKI.
*DR.UMAR ABDULLAH KAMIL.
*Syeikh Ali Qaddur al Madani.
*Al Habib Umar Hamid al Jailani.
*DR. ISA IBN ABDULLAH IBN MANI’ AL HIMYARI
*AL ALLAMAH DR. AHMAD MUHAMMAD NUR SAIF
*DR. MUHAMMAD MUTI’ IBN MUHAMMAD WASIL AL HAFIZ AL DIMASYQI
*DR. KHALAF MUHAMMAD AL MUHAMMAD AL HALABI.
*SYEIKH HUSAIN SO’BIYYAH.
*SYEIKH ALI HAMID AHMAD ABDUH HASAN QASIM AL SO’FANI AL MAKKI AL YAMANI
*HABIB UMAR IBN MUHAMMAD IBN SALIM IBN HAFIZ
*HABIB ALI AL JUFRI
*SAYYID MUSTAFA IBN IDRIS AL HASANI
*SAYYID IBNU IDRIS AL HASSAN AL IDRISI
*PROF. DR. SAYYID ABDUL WAHHAB AL TAZI AL IDRISI
*SAYYID AHMAD IBN IDRIS AL HASANI.
*SAYYID MUHAMMAD IBN IDRIS AL HASANI.
*SAYYID MUJADDIDI AL HASAN AL IDRISI.
*PROF. DR. FAROUQ HAMADAH.
*DR. MUHAMMAD IBN KIRAN.
*AL ‘ALLAMAH SYEIKH MUKHTAR AL SALAMI.
*TUAN GURU HAJI IBRAHIM BIN DAHAN
*TUAN GURU HAJI ABDUL WAHID BIN UTHMAN
*TUAN GURU MURSYID DIRAJA DATO’ HAJI TAJUDDIN IBN ABDUL RAHMAN
*TUAN GURU DATO’ ABDULLAH BIN SIJANG
*TUAN GURU DATO’ HJ. NAWAWI BIN HASAN
*SAHIBUS SAMAHAH DATO’ HASAN BIN SAIL
*TUAN GURU SYEIKH ABDULLAH BIN ABDUR RAHMAN
*TUAN GURU HAJI AHMAD BIN MUHAMMAD AJI.
*SYEIKH ABDUL HAMID AL MAKKI.
*SYEIKH ABDUL KARIM AL BANJARI AL MAKKI.
*AL HABIB SOLEH AL ‘AIDARUS.
*TUAN GURU HAJI ABDUL RASHID BIN SYEIKH HAJI MUHAMMAD SA’ID
*SYEIKH AHMAD SONHAJI.
*SAYYID AHMAD SEMAIT.
Rasulullah dan Sirah
1. Rasulullah dari Perspektif Imam Syafi’i
2. Maulid Nabi dalam Necara Nabawi
3. Rantaian Nasab Nabi
4. Kewajipan Mencintai dan Memuliakan Nabi (Terjemahan)
5. Hukum Menghina Nabi
6. Hidupnya Para Nabi di Dalam Kubur
7. Keunggulan Rasulullah
8. Ringkasan Sirah Nabawiyyah (Terjemahan)
9. Al Anwar al Nabawiyyah (Terjemahan)
10. Keistimewaaan Rasulullah
11. Mukhtasar Syamail Muhammadiah (Terjemahan)
12. Mu’jizat Isra’ dan Mi’raj
Manaqib dan Biografi
1. Sayyid Ahmad ibn Idris
2. Al Maliki: Ulama’ Rabbani Kurun ke-21
3. Hujjah al Islam Imam al Ghazali
4. Mendekati Sayyid Ja’afar al Barzanji
5. Al Imam Abu Hasan al ‘Asy’ari
6. Al Imam al Hafiz Jalaluddin al Suyuti
7. Biografi Syeikh Muhammad Harith
8. Manaqib Sayyidah Khadijah al Kubra
9. Sayyid Ibrahim al Rasyid
Tasawwuf
1. Hubungan Tasawuf Dengan Sunnah
2. Kewajipan Bertasawwuf (Terjemahan)
3. Qatr al Ghaithiyyah (Semakan dan Cetakan semula)
4. Hikam Abi Madyan (Semakan dan Cetakan Semula)
5. Hikam Syeikh Raslan (Terjemahan)
6. Adab-adab Salikin (Adaptasi)
7. Anwar al Sabil al Aqwam fi Syarh al Hikam
8. Adab Tariq (Terjemahan)
Zikir dan Amalan
1. Pancaran Nur Doa dan Zikir Ahli Akhyar (Terjemahan Syawariq al Anwar)
2. Lautan Zikir Ahli Arifin
3. Perisai Tiga Kekasih Allah
4. Kanz al Sa’adah (Tahqiq dan Terjemahan)
5. Ahzab wa Aurad Manhaj al Ahmadi al Idrisi (Tahqiq)
6. Doa Majlis Sayyid Ahmad ibn Idris
7. Aurad Ahmadiah dan Ratib Haddad
8. Hizib Bahr
9. Hizib al Imam Ghazali
10. Hizib Imam Nawawi
11. Salawat 40 (Terjemahan)
12. Manzumah Tawassul Asma’ al Husna (Cetakan Semula)
13. Amalan Bulan Rejab
14. Doa Malam Nisfu Sya’ban
15. Tazkirah Ramadhan
16. Amalan Bulan Safar al Khair
17. Amalan Bulan Zulhijjah
18. Amalan Awal Muharram dan Hari Asyura
19. Doa Untuk Ibu bapa dan Anak-anak
20. Duru’ al Wiqayah bi Ahzab al Himayah (Cetakan semula)
21. Surah Yaasin Kaifiat dan Doanya
22. Doa Sayyid Ibrahim al Rasyid
23. Wasilah Para ‘Abid
24. Doa Angin Ahmar
25. Amalan Memudahkan Rezeki
26. Amalan Menguatkan Ingatan dan Menghindari Was-was
27. Himpunan Ayat-ayat Penjaga
28. Solat Sunat Sayyid Ahmad ibn Idris
29. 40 Salawat Pilihan Ke atas Nabi
30. Jampi Penawar Dari al Quran (Terjemahan)
31. Ratib Hari Jumaat
32. Pendinding Diri
33. Amalan Menolak Wabak dan Bala
Aqidah dan Tauhid
1. Aqidah Ahli Sunnah wal Jama’ah
2. Qawa’id al ‘Aqaid (Terjemahan)
3. Wahhabisme Dari Neraca Syara’
4. Kerapuhan Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah (Terjemahan)
5. Penjelasan Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah (Terjemahan)
6. Agamamu Dalam Bahaya (Terjemahan)
7. I’tiqad Ahli Sunnah Wal Jama’ah (Cetakan semula)
8. Aqidah Awam (Terjemahan)
9. Pendapat Ahli Sunnah Yang Bertentangan Dengan Pendapat Wahhabi (Terjemahan)
Tafsir
1. Tafsir Surah al Fatihah (Tahqiq)
2. Tafsir Surah Dhuha
3. Tafsir Surah al Insyirah
4. Tafsir Surah al Kauthar
5. Tafsir Surah Yaasiin
Hadith
1. Musyahadah Ruh Insan Bertaqwa (Terjemahan)
2. Hadith 60: Kelebihan Ahli Bait (Terjemahan)
3. Kelebihan Memelihara dan Membiaya Anak Yatim
4. Kelebihan al Quran (Terjemahan)
5. Mutiara Nabawi (Terjemahan)
6. Mutiara Sa’adah (Terjemahan)
7. Kewajipan Mencintai dan Memuliakan Nabi (Terjemahan)
8. Hidayah al Mukhtar (Terjemahan)
9.Galakan Melakukan Amal Kebaikan (Terjemahan)
Feqah
1. Munyah al Musolli (Tahqiq)
2. Safinah al Naja (Terjemahan)
3. Hukum Membaca Basmalah
4. Hukum Mengikut Imam Yang Menyalahi Mazhab Makmum
5. Posisi Imam Ketika Solat Jenazah
6. Pendapat Ulama’ Hukum Mencium Tangan
Sanad dan Ijazah (Athbat)
1. Al Musalsalat al ‘Asyarah
2. Al Toli’ al Sa’id (Bahasa Arab)
3. Kunuz al Anwar al Muntakhab min Asanid al Akhyar (Bahasa Arab)
4. Al Jawahir al Ghawali min Asanid al Imam al Azhari (Bahasa Arab)
5. Musalsal Orang-orang Mulia
6. Al Yaqut al Nafis min Asanid al Muhaddith Sayyid Ahmad ibn Idris. (Bahasa Arab)
7. Fath al Rahman bi Asaniid Mufti Nejri Sembilan (Bahasa Arab)
8. Al Bahjah al Mardiyyah fi Musalsalat al Rembawiyyah (Bahasa Arab)
9. Bulugh al Amani al Muntakhab min al Musalsalat al Maliki (Bahasa Arab)
10.Sanad al Aurad al Qusyasyiah
11.Al Manhal al Karim fi Asaniid al Quran al ‘Azim (Bahasa Arab)
Jangan menuduh tak tentu hala, cari sendiri kesalahan buku Al albani dari segi ilmu hadis dan pandangannya.Jangan angkat bakul sendiri!
BalasPadamBerhati2, dunia diakhir zaman ini banyak fitnah. Janganlah anda pula pengkontributed fitnah. Saperti comment emi mark, kaji dahulu jalanan hadis2 se ikhlas mungkin, baru conclusion.
BalasPadamBerhati2, dunia diakhir zaman ini banyak fitnah. Janganlah anda pula pengkontributed fitnah. Saperti comment emi mark, kaji dahulu jalanan hadis2 se ikhlas mungkin, baru conclusion.
BalasPadamhadith meletakkan tangan atas dada semasa qiam adalah hadith sahih...so ?
BalasPadamdalam kitab zamihan cara membaca salawat dalam solat berbeza dgn cara membaca salawat yng terdapat dalam hadith2 sahih. Jom buka kitab dan semak sama2.
BalasPadamdalam kitab zamihan cara membaca salawat dalam solat berbeza dgn cara membaca salawat yng terdapat dalam hadith2 sahih. Jom buka kitab dan semak sama2.
BalasPadamhadith meletakkan tangan atas dada semasa qiam adalah hadith sahih...so ?
BalasPadamHadits nya shahih textualnya bener namun cara memahaminya yang salah, coba antum fikir lagi lebih pintar mana syeikh albani dengan imam mufti besar generasi salaf asli ( bukan ngaku ngaku ) imam ahmad sudah seribu tahun ratusan lebih fakta sejarah gak pernah ada yg mempraktekan posisi tangan di tulang dada karena antara dalil dan praktek harus bersanad bro, nah tahun 90an muncul pemahaman baru berfikir tanpa sanad hanya secara textual, pengikitnya menyadari tuan albani itu pemikirannya di luar para guru nya, meski pernah belajar tapi tidak menyeluruh, dan tetap punya pemahaman sendiri, jadi mendatangi para syaikh itu bukan berguru tapi hanya bincang2 dan beliau tuan albani tidak mampu menghafal sanad tadi karena membaca dan meneliti sendiri bukan berguru secara bersanad, jika tuan albani pengamal seluruh amalan dan anti taklid bahkan mengharamkan taklid coba tlusuri apakah beliau mampu membaca Quran selain dari riwayat hafs, padahal riwayat hafs muncul belakangan, yg pada generasi salaf tidak ada riwayat hafs, rancu dan ganjil bro, hrusnya syeikh albani juga memfatwakan kalau baca quran satu riwayat saja haram hukumnya nya karena tidak pernah ada riwayat hafs pada jaman generasi salaf, apa itu bukan bid'ah bro, saya pernah mengikuti lama juga namun sangat banyak yg keliru dan ganjil, bukan maslah hadits shahih atau tidak shahih, tapi cara memahaminya yg menurut aswaja keliru sehingga di tolak oleh para mufti kontemporer dunia.
PadamTidak akhi @Tinta.Muallimah.
BalasPadamHadits meletakkan tangan di bagian dada itu banyak yg salah penafsirannya. Makna الصدر pada hadits Wa'il bin Hujr itu adalah rongga dada, bukan bagian النحر, karena النحر itu bermakna daerah sekitar leher tempat memakai kalung. Kesimpulannya, antum mau pakai hadits Wa'il bin Hujr itu boleh, tapi telit juga maknanya, jangan lihat sekedar dari zhahir (tekstual) nya saja.. Pahami bersama para ulama...
Admin awat bodoh nau? Nk jual buku tp tuduh org lain xbetul? Bangang ke ape?
BalasPadam